نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد ضرورت شناخت و بررسی نهضت مشروطیت
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد
ضرورت شناخت و بررسی نهضت مشروطیت/ پیامد منفی مشروطیت جایگزینی ملی گرایی به جای دین مداری بود
نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی از پیامدهای منفی نهضت مشروطه به جایگزینی ملی‌گرایی به جای دین‌مداری اشاره کرد و گفت: فروپاشی مرز خودی و غیرخودی در تحولات داخلی و حذف نیروهای مذهبی از جمله پیامدهای منفی این جریان انقلابی بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم ظهر امروز در چهارمین همایش ملی مشروطیت اظهار کرد: انقلاب مشروطه مهم‌ترین تحول اجتماعی ایران در آغاز قرن بیستم و منطقه غرب آسیاست.

وی با بیان اینکه محور تحولات اجتماعی ایران از اواخر عصر قاجاریه و عصر پهلوی بوده و تاثیرگذار در جنبش‌های ضد اسلامی بوده است، گفت: این انقلاب همانند انقلاب روسیه، چین و مکزیک جزیی از نهضت جهانی انقلاب در اواخر قرن بیستم به شمار می‌آید.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اهمیت این انقلاب در ابعاد مختلف کشور بیان کرد: بررسی و شناخت نقش اساسی این انقلاب بسیار با اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه نهضت مشروطه اتفاقی است که در اواخر دوران ۱۵۰ ساله قاجار در ایران روی داد، ادامه داد: این نهضت روند حکومت را براساس تفکر فردی، استبدادی و سلطه پادشاه به روند قانونی تبدیل کرد ولی دیری نپایید که استبداد فردی بر کشور حاکم شد.

وی خاطرنشان کرد: نهضت مشروطیت باعث کاهش قدرت و استبداد پادشاهی شد که از این رو جایگاه ویژه در تاریخ سیاسی ایران دارد؛ چرا که توانست پایه‌های حکومت شاه را فرو ریزد و به پادشاهی مشروطه تبدیل کند.

امام جمعه تبریز اذعان داشت: ریشه‌های نهضت مشروطه در زمینه‌های خارجی و داخلی نقش مؤثر داشته است به طوریکه باید در رفتار ظالمانه پادشاهان قاجار و تجاوز شاهزادگان و وابستگان دربار دید که در نهایت باعث مخالفت شد.

وی بیان داشت: حرکت مشروطه از اهانت به روحانیت آغاز شد و سپس با تنبیه تاجران تهران ادامه پیدا کرد.

آل‌هاشم تاکید کرد: زمینه انقلاب مشروطه در سه بعد فرهنگی، فکری و سیاسی قابل بررسی است.

وی با بیان اینکه جریان روشنفکری در قرن ۱۹شکل گرفت و تعداد تحصیل‌کنندگان و روشنفکران آشنا به غرب در حال افزایش بود، بیان داشت: در آن دوران روشنفکران ابداع‌کننده اندیشه نبودند و روشنفکری ریشه در روشنفکری غرب داشت و روشنفکران واردکننده روشنفکری مغرب زمین شده بودند.

نماینده ولی فقیه در استان اذعان داشت: روحانیت از اقتدار و نفوذ زیادی برخوردار بودند و به عنوان عالی‌ترین نهاد مردمی و نهاد قدرتمند غیردولتی در آن دوران بودند که حتی شاه به لحاظ مذهبی یکی از مقلدان مراجع بودند.

وی با اشاره به اینکه روحانیت تنها پناهگاه مردم در برابر ظلم حاکمان بوده و مهم‌ترین عامل سیاسی مهم‌ترین پایگاه وسیع مردمی را داشتند چرا که با مردم  همیشه در ارتباط بودند، اضافه کرد: سید محمد طباطبایی یکی از ارکان مشروطیت است که قطعاً بدون حمایت وی آزادی‌خواهان موفق به مشروطیت نمی‌شدند.

آل‌هاشم با یادآوری اینکه شیخ فضل‌الله نوری عدالتخانه را برای ترویج اجرای احکام اسلامی و استبدادی  واجب می‌دانست، بیان کرد: حتی برای موفقیت مهاجرت کبری همراه مهاجران شد و به تبع آن علمای ایرانی،تهرانی مازندرانی نیز همراه شدند.

امام جمعه تبریز متذکر شد: اگر پشتیبانی این رهبران نبود، روشنفکران قادر نبودند حمایت مردم را جذب کنند و شیخ فضل‌الله از روحانیون برجسته‌ای که غیرمشروعه را بر مشروطه اضافه کرد و موضوع اصلی را  در ارتقای کیفیت حکومت مطرح کرده، پیشرو در امر شدند.

وی با تاکید به اینکه مشروطه پیامدها و تاثیرات مثبت و منفی زیادی داشت، تصریح کرد: پیامد مثبت مشروطه این بود که مشروطه مفاهیمی مانند قانون اساسی مجلس را مطرح کرد و آن را به رسمیت شناخت و تجربیات ارزشمند این مشروطه در انقلاب اسلامی مورد توجه استفاده قرار گرفت.

آل‌هاشم، از پیامدهای منفی  نهضت مشروطه  به جایگزینی ملی‌گرایی به جای دین مداری اشاره و بیان کرد: فروپاشی مرز خودی و غیرخودی در تحولات داخلی و حذف نیروهای مذهبی از جمله پیامدهای منفی این جریان انقلابی بود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: